Hallo iedereen! Dit is mijn MuZo blog. Maar wat is MuZo precies?? Muzo is een verzamelnaam voor alle muzische vakken die wij op school (in de lagere school) onderwijzen. Dit houdt concreet 5 grote domeinen in, namelijk: bewegingsexpressie, dramatisch spel, muzische opvoeding, beeldopvoeding en muzisch taalgebruik. Groetjes, Annelies

zondag 16 januari 2011

Muzische leerlijn in je stageschool

Een muzische leerlijn. Wat is dat precies?? Dat hoor ik de meeste mensen nu al denken. Dit vind je eigelijk terug in het leerplan. Wat moeten de kinderen kennen in een bepaald leerjaar, hoe gaan we de volgende jaren er verder op in...

Op mijn stageschool heb ik eigenlijk geen duidelijk zicht van de leerlijn. Ik weet dat er in de eerste graad heel veel beeldend gewerkt wordt aangezien er in de gangen overal werkjes hangen van de kinderen. Elk bepaald thema van het jaar, heeft een werkje. (Sinterklaas, Kerst, Pasen...) Alleen valt het op dat het vaak voorgevormde sjablonen zijn. De kinderen kunnen dus niet zelfstandig creatief aan de slag gaan. Dit is wel jammer, want uiteindelijk heeft iedereen hetzelfde eindproduct. Het enige dat dan verschilt zijn de kleuren.

Voor de andere muzische deelvakken zoals dramatische expressie, bewegingexpressie, ICT en muziek heb ik geen ervaring op kunnen doen. Ik kwam wel te weten dat ze elk jaar wel eens naar een toneelvoorstelling gaat, maawat e daar dn precies mee doen weet ik niet.

In het algemeen zal de school wel muzisch bezig zijn, al is er niet veel plaats voor creativiteit als je de versiering aanschouwt die in de school aanwezig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten