Hallo iedereen! Dit is mijn MuZo blog. Maar wat is MuZo precies?? Muzo is een verzamelnaam voor alle muzische vakken die wij op school (in de lagere school) onderwijzen. Dit houdt concreet 5 grote domeinen in, namelijk: bewegingsexpressie, dramatisch spel, muzische opvoeding, beeldopvoeding en muzisch taalgebruik. Groetjes, Annelies

donderdag 9 december 2010

Vertellen op muziek

Laatste sessie van donderdag 9 december. Vertellen op muziek. Leuke inleiding door naar een ingesproken verhaalfragment te luisteren. De ingesproken stemmen deden het erg goed, de geluiden waren leuk gekozen en de humoristische stukken waren echt hilarisch. Zelfs wij werden door het verhaal geboeid. Dat wil dus zeggen dat kinderen van de lagere school zeker geboeid zullen zijn.

Na de inleiding was het onze beurt. In groepjes van 3 tot 4 studenten moesten we een verhaal kiezen en dit brengen op muziek, met muziekfragmenten, met instrumenten... Ik koos samen met mijn groep het boek "(G)Een spook onder mijn bed". Dat verhaal hebben we veel veranderd. Onze knuffel uit ht boek kreeg een naam (Flappie) en die kon plots babbelen. Dit gaf heel veel leuke dialogen.

Daarna toonmoment van alle groepjes. Dit wastof om zien. Iedereen had zijn best gedaan en we leerden er heel veel uit. Heel bruikbaar voor de praktijk. Zeker voor de stage in het eerste leerjaar. Het enige nadeel van deze workshop was dus dat hij te laat kwam. Beter om deze sessie te plaatsen in de module eerste leerjaar.

Theatraal acteren

Acteren is een typetje spelen, een bepaald personage neerzetten, een karakter voorstellen... Daarom waren onze verwachtingen hoog. We gingen eens in de huid kruipen van een echte acteur/actrice. Maar dit was een foute keuze. We gingen niet acteren, maar wel bewegen op muziek. Het was dus meer bewegingsexpressie op muziek.

Hierdoor was ik een beetje teleurgesteld, maar de workshop vond ik nog steeds prachtig. Bewegingen uit de opera nadoen op muziek. We dachten eerst na over de geziene bewegingen en daarna zetten we die bewegingen op muziek. Zo hadden we uiteindelijk een heel liedje met verschillende bewegingen uit de muziek. Iedereen was mee, iedereen zette zicht enthousiast in en dat maakte deze workshop zo levendig. In het begin waren enkele remmingen, maar die verdwenen als sneeuw voor de zon. Hoe meer we alles deden, hoe beter we het konden, hoe meer we ons gaven, hoe een leuker resultaat het gaf.

Uit deze workshop ga ik zeker enkele dingen meenemen naar de praktijk. Het zal moeilijker zijn omdat kinderen dan niet naar een voorstelling zijn geweest, maar het zou gewoon leuk zijn. Kinderen hebben nog genoeg fantasie. Je kan hen ook een klein stukje laten zien, daarover brainstormen en dan een combinatie maken.

Maskers

Als we denken aan maskers, denken we aan carnaval. Maar maskers behoren ook toe aan theater. Denken we maar aan Commedia dell" arte. Een soort theater waarbij er een aantal vaste personages zijn zoals Harlekijn, Pulcinella... Zij acteren en maken gebruik van makers om zo verschillende personages neer te zetten.

Tijdens onze beeldles van 9 december hebben we dus ook zelf maskers gemaakt. Aan de hand van een levensgrote foto van ons eigen aangezicht, hebben we de basis voor een masker gelegd. Op rolbaar karton tekenden we de basis. Een masker waarbij alleen onze ogen bedekt waren. Daarbij moesten we ook nog een kapsel en/of hoedje voorzien. Met verschillende technieken en materialen mochten we het versieren. Met verf, aquarel, oliekrijt, crêpepapier, gekleurd papier, parels...

Creatief bezig zijn was het hoofddoel. Toch was er voor deze workshop weining tijd uitgerokken. We moesten heel snel een beeld in ons hoofd hebben. Snel tekenen en versieren om het masker klaar te krijgen. Moest het niet klaar zijn, konden we eraan verder werken in Dworp. Maar dit zo toch geen optimale werkplaats zijn. Daarom was het een beetje stressen. Je had niet genoeg tijd om na te denken wat je precies zou zijn. Over mijn eindresultaat ben ik best wel tevreden.

Dus deze workshop zou voor herhaling vatbaar zijn, mits we meer tijd zouden kunnen krijgen. Met dit kunnen we ook aan de slag in de lagere school. Het was dus een bruikbare lestip.

woensdag 8 december 2010

Affiche "Semiramide"

Semiramide

Semiramide. Een naam die tot ieders verbeelding spreekt. Nee, het is niet een verkeerde spelwijze van "piramide", maar het is wel de nieuwe operavoortselling van de beroemde Rossini.

8 december hebben wij de kans gekregen om de voorstelling in Avant Première te zien. We werden verwacht in galakledij om half 2 in de namiddag. We mochten plaatsnemen op het tweede balkon. Niet in de middenberm, want die was voor de technische ploeg gereserveerd. Eigenlijk was deze voorstelling een voorbereiding op de grote openingspremière. Af en toe hoore je de dirigent in het Italiaans nog enkele richtlijnen geven aan het koor.

De voorstelling op zich was heel goed. Tijdens het eerste deel was het verhaal nog wel onduidelijk. Vooral omdat een man gespeeld werd door een vrouw. Dat zorgd voor een beetje verwarring. Pas op het einde kregen we een goed zicht op de verhaallijn.

De zang zat erg goed. Gelukkig werd het boventiteld. Anders zouden we er niet veel van begrepen hebben. Ik vond de aria's goed gebracht, maar de duetten in wisselzang vond ik echt magnifiek. Dat was wanneer 2 personages met elkaar in dialoog gingen door middel van zang.

Het was een heel mooie verhaallijn, maar wel erg tragisch. Op het ende leefde je echt mee. Elk karakter werd ook sterk neergezet. Je voelde mee met de verschillende personages.

Enig nadeel vond ik wel dat het erg lang duurde. Er was wel een korte pauze voorzien, maar die was net niet voldoende. Je kon wel snel iets drinken, maar helaas niets eten. Rondom je heen hoorde je af en toe een rommelde maag. Dat paste niet echt bij het stuk.

Samengevat. Een leuk stuk. Aan te raden bij volwassenen, maar zeker niet bij jonge kinderen. Zelfs voor studenten van de secundaire school zou ik het nog niet aanraden. Dit omwille van de lange duur en de complexe verhaallijn.

dinsdag 7 december 2010

Zaal van de Vlaamse Opera

Stem ontdekken en Stemgebruik

Laatste workshop van 7 december. Hier hebben we vooral geoefend met onze stem. Een eerste bewustmaking was het feit dat de meeste onder ons verkeerd inademen en uitademen. Als we inademen, wordt onze buik plat. Als we uitademen, wordt onze buik bol. Om onze stem optimaal te gebruiken op een gezonde manier, zou het andersom moeten zijn. Dit was een hele opgave en echt niet gemakkelijk.

Daarnaast hebben we een inoefensessie gehouden rond emoties. Mensen beelden verschillende emoties uit, maar dit was niet zo heel geslaagd. Het is een leuke opdracht om met kinderen te doen, maar met studenten was het te moeilijk. Er was een algemene grote vrees om je ding te doen.

De gehoorde stukjes opera waren een leuke afwisseling. Hierdoor leerden we op een speelse manier ontdekken wat we van de opera "Semiramide" mogen verwachten. OOk het zelf zingen van een kort stukje opera was leuk. De Italiaanse tekst had een moeilijke nuance en de tekst werd niet echt duidelijk aangeleerd. Toch was het een geslaagde les.

Stijldansen

Vandaag, 7 december, hebben we onze turnleerkracht op een andere manier leren kennen. Sierlijk kwam ze binnenzweven op de zachte tonen van de Engelse wals. De toon was meteen gezet. Vandaag gingen we "stijldansen". We gingen namelijk walsen op muziek van de Engelse wals.

Mevr. Vergaert leerde ons stap voor stap samen met haar danspartner de passen van de wals. Basis, forward, reverse, wisk, turn over... Daarna heel de combinatie achter elkaar.

Zalig om iedereen bezig te zien. Iedereen deed zijn uiterste best en je zag duidelijk de evolutie. Zelf doe ik al 4 jaar aan stijldansen waardoor de begrippen voor mij niet onbekend waren. Daarom ook dat ik minder moeite had om de combinatie aan te leren. Toch heb ik mij kostelijk geamuseerd. Volgende keer met de hele klas de "chachacha" leren en het zou nog toffer worden.

Zingen en Bewegen

7 december 2010. Voor de eerste keer terug les gekregen van M. De Beule en hij is er weer meteen stevig ingevlogen. Vroeg in de morgen of niet, de sfeer zat er goed in. En dat was wel nodig, want het lokaal was ijskoud. Je zat even op je stoel en na 5 minuten was je al bevroren.

Op die 2 uur intensieve les hebben we heel wat leerrijke en interessante dingen gezien. De titel van de opera hebben we op muzisch wijze gezegd en gesproken met bijhorende gebaren, in canon, stilstaand, in beweging...

Gekende en ongekende liedjes werden meteen stevig meegezongen onder begeleiding van de piano. Deze liedjes gingen ook gepaard met bewegingen. Het laatste kwartier is mij het beste bijgebleven. Zingen terwijl je op een stoel zit, op de grond staat, op je stoel staat, op de tafel zit, op de tafel ligt... Met gespreide benen staan en dan door je benen zingen was ook een uitdaging.

Kort gezegd: het was een leuke intensieve les die zeker voor herhaling vatbaar is.

maandag 6 december 2010

Kennismaking met de Vlaamse Opera

Vandaag, 6 december, de verjaardag van Sinterklaas, zijn we met het hele derde jaar van Kaho Sint-Lieven naar de Vlaamse Opera geweest.

Het gebouw op zich was al heel indrukwekkend. We stonden te wachten aan de grote deuren tot er een teken van leven kwam. Toen we binnen kwamen, liepen we de prachtige trap op die bekleed was met een rode mat.

De rondleiding was heel leerrijk. De man gaf zijn uitleg op een boeiende manier zodat steeds de aandacht op hem gevestigd was. Vooral de uitleg over het standverschil was interessant. Je leerde echt nieuwe ellementen kennen. We mochten ook een kijkje nemen in de zaal, op de verschillende balkons, in een omkleedruimte, in het werkatelier...

Ook de inleiding op het stuk "semiramide" had een duidelijke opbouw. Ik ben echt benieuwd geworden naar het stuk dat we gaan bekijken op woensdag 8 december

Harry Potter and the deathly hallows (part 1)

Vrijdag 19 november ben ik naar de nieuwe Harry Potter film ga zien. Na lang wachten was hij eindelijk in de bioscoop.

Om een lang verhaal kort te maken, de film was erg goed. Harry Potter en zijn vrienden moesten het opnemen tegen Heer Voldemort. Samen moesten ze op zoek naar de relieken van de dood en de gruzielelementen. In het begin was er weinig spanning, maar de actie en spanning groeide naar het einde toe.

De geluidsinstallatie zat erg goed, de ondertitteling was iets minder. Af en toe verdwenen deze van het scherm waardoor mensen zich beginnen rechtt te zetten, waardoor er gelach in de zaal ontstond...

Het eerste deel van de film eindigde enrom goed waardoor je vol spanning wacht op het tweede deel dat uitkomt in 2011!!!!